قول ÙˆÙعل کا تضاد Ù…Ùتی منیب الرØ+مٰن
Ø§Ù…Ù‘ØªÙ Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©Ø§ Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… قول ÙˆÙعل Ú©Û’ تضاد کا شکا رÛیں ‘ اس میں Ø+کمران اور عوام سب ÛÛŒ Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¨Ø¯Ø±Ø¬Û Ø´Ø§Ù…Ù„ Ûیں۔ اسی دوعملی‘ مناÙقت اور تضاد Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÛÙ… دنیا میں ناقابل٠اعتبار Ûیں۔ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Ùˆ بندے Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø®ØµÙ„Øª از Ø+د ناپسند Ûے‘ ارشاد Ùرمایا''اے ایمان والو!تم ÙˆÛ Ø¨Ø§Øª Ú©Ûتے کیوں Ûو‘ جس پر تم خود عمل Ù†Ûیں کرتے‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ نزدیک ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª بڑی ناراضگی کا سبب ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… Ú©ÛÙˆ Ú©Ú†Ú¾ اور کروکچھ‘(الصÙ:2-3)‘‘۔قرون٠وسطیٰ میں ÛŒÛود Ú©Û’ علما کا ÛŒÛÛŒ Ø´Ùعار تھا‘ جس Ú©ÛŒ قرآن مجید Ù†Û’ سختی سے مذمت Ùرمائی''کیا تم لوگوں Ú©Ùˆ نیکی کا Ø+Ú©Ù… دیتے ÛÙˆ اور اپنے آپ Ú©Ùˆ بھول جاتے ÛÙˆ ‘ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û ØªÙ… کتاب Ú©ÛŒ تلاوت کرتے Ûو‘سو کیا تم (قول ÙˆÙعل Ú©Û’ اس تضاد Ú©Ùˆ) سمجھتے Ù†Ûیں Ûو‘(البقرÛ:44)‘‘ Û”
مزید Ùرمایا''پس عذاب ÛÛ’ ان لوگوں Ú©Û’ لیے جو اپنے Ûاتھوں سے کتاب لکھتے Ûیں‘ پھر Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ جانب سے ÛÛ’ ØªØ§Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ بدلے میں تھوڑی سی قیمت Ù„Û’ لیں ‘ سو ان Ú©Û’ لیے عذاب ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ اپنے Ûاتھوں سے لکھا اور جو Ú©Ú†Ú¾ انÛÙˆÚº Ù†Û’ کمایا ‘ اس Ú©Û’ سبب سے ان Ú©Ùˆ عذاب Ûوگا‘(البقرÛ:79)†‘۔یعنی ان Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø¯Ùˆ عملی اور دنیا Ú©Û’ عارضی Ù…Ùادات کا طمع انÛیں کتاب٠الٰÛÛŒ میں تØ+ری٠پر بھی Ø§Ù“Ù…Ø§Ø¯Û Ú©Ø±Ø¯ÛŒØªØ§ تھا۔ تھوڑی قیمت سے ÛŒÛ Ù…Ø±Ø§Ø¯ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ù„Û’ تو پھر ÛŒÛ Ø³ÙˆØ¯Ø§ کرلیناچاÛیے ‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ سے مراد ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø®Ø±Øª Ú©ÛŒ اَبدی اور دائمی نعمتوں Ú©Û’ بدلے میں ساری دنیا Ú©ÛŒ دولت بھی مل جائے ‘ تو ÙˆÛ Ø+قیر ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø³ÙˆØ¯Ø§ خسارے کا سودا ÛÛ’ Û”
رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ Ùرمایا''قیامت Ú©Û’ دن ایک شخص Ú©Ùˆ لایا جائے گا پھر اس Ú©Ùˆ دوزخ میں ڈال دیا جائے گا‘ اس Ú©ÛŒ انتڑیاں دوزخ میں بکھر جائیں Ú¯ÛŒ اور ÙˆÛ Ø§Ø³ طرØ+ گردش کر رÛاÛوگا جس طرØ+ Ú†Ú©ÛŒ Ú©Û’ گرد گدھا گردش کرتاÛے‘ دوزخی اس Ú©Û’ گرد جمع Ûوکر اس سے Ú©Ûیں Ú¯Û’:اے Ùلاں!کیا بات Ûے؟‘تم تو ÛÙ… سب Ú©Ùˆ نیکی کا Ø+Ú©Ù… دیتے تھے اور بÙرائی سے روکتے تھے ‘ ÙˆÛ Ú©ÛÛ’ گا:میں تم Ú©Ùˆ تونیکی کا Ø+Ú©Ù… دیتا تھا ‘ مگر خود نیک کام Ù†Ûیں کرتا تھا اور میں تم Ú©Ùˆ تو بÙرائی سے روکتا تھا ‘ مگر خود بÙرے کام کرتا تھا‘(بخاری:3267)‘‘ Û”Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ù“Ø¬ اÙسی عملی مناÙقت اور تضاد Ú©ÛŒ سزا بھگت رÛا ÛÛ’Û” اس Ø+والے سے Ûر دور Ú©Û’ خطبا‘ واعظین ‘ ذاکرین اور قومی رÛنمائی Ú©Û’ منصب پر Ùائز Ûونے والوں Ú©ÛŒ ذمے داری سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛÛ’ اور آخرت میں ان Ú©ÛŒ دو عملی کا وبال بھی اتنا ÛÛŒ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ûوگا Ø›Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ù†Û’ Ùرمایا''معراج Ú©ÛŒ شب میں ایسے لوگوں Ú©Û’ پاس سے گزرا‘ جن Ú©Û’ Ûونٹ آگ Ú©ÛŒ قینچیوں سے کاٹے جارÛÛ’ تھے‘ جب بھی ان Ú©Ùˆ کاٹا جاتا ÙˆÛ Ø¬Ú‘Ø¬Ø§ØªÛ’ اور پھر ان Ú©Ùˆ کاٹا جاتا‘ میں Ù†Û’ پوچھا: اے جبریل! ÛŒÛ Ú©ÙˆÙ† لوگ Ûیں؟۔انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú©Ûا: ÛŒÛ Ø§Ù“Ù¾ Ú©ÛŒ امت Ú©Û’ ÙˆÛ ÙˆØ§Ø¹Ø¸ÛŒÙ† Ûیں جو لوگوں کوتو خیر Ú©ÛŒ دعوت دیتے تھے ‘ مگر خوداس پر عمل Ù†Ûیں کرتے ØªÚ¾Û’â€˜ÙˆÛ Ú©ØªØ§Ø¨ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ùˆ پڑھتے تھے‘ مگراس پر عمل Ù†Ûیں کرتے تھے‘(مسندابویع „یٰ:3992)‘‘۔
Ûمارے اندر ایک بڑی خرابی ÛŒÛ Ø¯ÙŽØ± آئی ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… اسلام اور اپنے اکابر Ú©Û’ شان دار ماضی Ú©Û’ سÛارے جینا چاÛتے Ûیں اور اپنے آپ Ú©Ùˆ اس اعزازواکرام اور اÙتخار کا Ø+قدار گردانتے Ûیں‘ جس Ú©Û’ معیار پر ÛÙ… کسی بھی طور پر پورا Ù†Ûیں اترتے۔ Ûمیں اپنی معاصر دنیا سے بÛت Ø´Ú©ÙˆÛ Ø§ÙˆØ± شکایت ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ Ø+والے سے ان کا طرز٠عمل اور اپروچ عداوت اور بغض پر مبنی ÛÛ’ ‘ Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… اتنا خوبصورت‘ پرامن ‘ عاÙیت اور سلامتی کا دین ÛÛ’ Û” ÛÙ… اس Ø+قیقت کا ادراک Ù†Ûیں کر پارÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú©ÛŒÚˆÙ…Ú© یا ٹیکسٹ بک یا کتابی اسلام اور آج Ú©Û’ مسلمان Ú©Û’ کردار میں زمین آسمان کا Ùرق ÛÛ’Û” آئیڈیل اور کتابی اسلام Ú©Ú†Ú¾ اور ÛÛ’ اور پریکٹسنگ اسلام یا مسلمانوں Ú©ÛŒ عملی تعبیر وتصویر اس سے بÛت مختل٠ÛÛ’Û” اسی لیے Ùارسی میں Ú©Ûتے Ûیں:''اسلام در کتاب ومسلمان درگور‘‘۔یعنی Ø+قیقی اسلام تو کتاب(قرآن وسنت) میں ÛÛ’ اور جو مسلمان اس Ú©ÛŒ عملی تعبیر وتصویر تھے‘ ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ قبور میں آرام Ùرما Ûیں۔
Ûماری ایک غلط ÙÛÙ…ÛŒ یا ناقص انداز٠Ùکر ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… آئیڈیل اسلام کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ù…ØºØ±Ø¨ Ú©Û’ عملی Ø+کمرانوں سے کررÛÛ’ Ûوتے Ûیں اور ان Ú©ÛŒ تÛذیبی شکست وریخت ‘ جنسی واخلاقی زوال اور خاندانی نظام Ú©Û’ منتشر Ûونے Ú©Ùˆ دیکھ کر ÛŒÛ Ùرض کرلیتے Ûیں Ú©Û ØªÛذیب٠مغرب Ø±ÙˆØ¨Û Ø²ÙˆØ§Ù„ ÛÛ’ اور جلد یا بدیر ÛŒÛ ØªÛذیب رو Ø¨Û Ø²ÙˆØ§Ù„ Ûوجائے گی‘ لیکن ÛÙ… ÛŒÛ Ù†Ûیں سوچتے Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØ§ ÛÙ… اس خَلا Ú©Ùˆ Ù¾Ùر کرنے Ú©Û’ لیے پوری طرØ+ سے تیار Ûیںاور ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù“ÛŒØ§ ÛÙ… Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ قیادت کرنے Ú©ÛŒ صلاØ+یت Ú©Û’ Ø+امل Ûیں؟ پس سامنے Ú©ÛŒ Ø+قیقت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø¹Ù…Ù„ Ú©ÛŒ دنیا ÛÛ’ ‘ Ù…Ùروضوں اور موÛوم تصورات (Perceptions) Ú©ÛŒ دنیا Ù†Ûیں ÛÛ’Û” Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„ Ù†Û’ مسلم نوجوان سے خطاب کرتے Ûوئے ‘ اپنے اسی درد٠دل Ú©Ùˆ انتÛائی مؤثر انداز میں بیا Ù† کیا ÛÛ’ :
کبھی اے نوجوان مسلم! تدبّر بھی کیا تو نے
ÙˆÛ Ú©ÛŒØ§ گردوں تھا ‘ تو جس کا ÛÛ’ اک ٹو ٹا Ûوا تارا
غرض میں کیا Ú©ÛÙˆÚº تجھ سے Ú©Û ÙˆÛ ØµØ+را نشیں کیا تھے؟
جÛاں گیرو ‘ جÛاں بان وجÛاں آرا
اگر چاÛÙˆÚº تو Ù†Ù‚Ø´Û Ú©Ú¾ÛŒÙ†Ú† کر الÙاظ میں رکھ دوں
مگر تیرے تخیل سے Ùزوں تر Ûے‘ ÙˆÛ Ù†Ø¸Ø§Ø±Ø§
تجھے آبا سے اپنے کوئی نسبت ÛونÛیں سکتی
Ú©Û ØªÙˆ Ú¯Ùتار‘ ÙˆÛ Ú©Ø±Ø¯Ø§Ø±â€˜ تو ثابت ‘ ÙˆÛ Ø³ÛŒØ§Ø±Ø§
گنوا دی ÛÙ… Ù†Û’ ‘ جو اَسلا٠سے میراث پائی تھی
ثریا سے زمیں پر ‘ آسماں Ù†Û’ ÛÙ… Ú©Ùˆ دے مارا
Ø+کومت کا تو کیا رونا Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ú© عارضی Ø´Û’ تھی
Ù†Ûیں دنیا Ú©Û’ آئین٠مسلَّم سے کوئی چارا
مگر ÙˆÛ Ø¹Ù„Ù… Ú©Û’ موتی‘ کتابیں اپنے آباکی
جو دیکھیں ان Ú©Ùˆ یورپ میں‘ تو دل ÛوتاÛÛ’ سیپارÛ
ان اَشعار میں Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„ مسلم نوجوان Ú©Ùˆ Ù…ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø±Ù†Ø§ چاÛتے Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø°Ø±Ø§ دنیا Ú©ÛŒ رنگینیوں ورعنایوں اور Ú†Ù…Ú© دمک سے Ú©Ú†Ú¾ دیر Ú©Û’ لیے Ù†Ú©Ù„Û’ اور چشم٠تصور میں اسلام Ú©Û’ شاندار ماضی کا جائز Û Ù„Û’ اور اس Ø+قیقت کا ØªØ¬Ø²ÛŒÛ Ú©Ø±Û’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ عروج Ú©Û’ اسباب کیا تھے اور ÙˆÛ Ú©ÛŒØ§ اسباب تھے Ú©Û Ø¬Ù† Ú©Û’ باعث مسلمان عبرتناک زوال سے دوچار Ûوئے Û” ÙˆÛ Ù…Ø³Ù„Ù… نوجوان Ú©Ùˆ بتانا چاÛتے Ûیں Ú©Û ØªÙ…Ûارے آبا کردار Ú©Û’ غازی تھے اورتم Ùقط Ú¯Ùتار Ú©Û’ غازی Ûیں ‘ان کا سÙر Ûر آن رÙعتوںاور سرÙرازیوں Ú©ÛŒ جانب تھا اورتم جمود کا شکار Ûو‘ تو پھر سوچو تمÛیں اپنے آبا سے کوئی Ø+قیقی اور عملی نسبت ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… ان Ú©ÛŒ سطوت وشوکت اور عÙزّ ÙˆØ¬Ø§Û Ú©ÛŒ وراثتوں Ú©ÛŒ وراثتوں Ú©Û’ وارث اور امین بنو۔
ÙˆÛ Ø¨ØªØ§ØªÛ’ Ûیں Ú©Û ÛÙ… Ù†Û’ اپنے اَسلا٠کی علمی اور عملی عظمت Ú©Ùˆ جب گنوا دیا اور عزت واÙتخار کا اعزاز Ú©Ú¾Ùˆ بیٹھے ‘ تو آسماں Ù†Û’ Ûمیں ثریا Ú©ÛŒ بلندیوں سے زمین Ú©ÛŒ پستیوں میں پٹخ دیا Û” ÙˆÛ Ø¨ØªØ§Ù†Ø§ چاÛتے Ûیں Ú©Û ØµØ±Ù Ø+کومت کا Ú†Ú¾Ù† جانا ÛÛŒ Ûمارا Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ Ù†Ûیں Ûے‘ ÙˆÛ ØªÙˆ Ûونا ÛÛŒ تھا ‘ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ کا Ù…Ø³Ù„Ù‘Ù…Û Ø¯Ø³ØªÙˆØ± ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ Ú©Ùˆ دنیوی امامت اور قیادت Ú©Û’ لیے بھی میرٹ پر پورا اترنا Ûوگا‘ ÙˆØ±Ù†Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ ٹھوکروں میں Ù¾Ú‘Û’ رÛÙˆ Ú¯Û’Û” ÙˆÛ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù‚ÙˆØ§Ù…Ù Ø¹Ø§Ù„ÙŽÙ… Ú©Û’ ارتقا کا راز علم میں مضمر Ûے‘ لیکن علم Ú©Û’ جن خزینوں اور مآخÙØ° سے اÛل٠مغرب Ù†Û’ استÙØ§Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ اور سائنس وٹیکنالوجی میں دنیا Ú©ÛŒ رÛنمائی اور Ø§Ø¬Ø§Ø±Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ Ú©Û’ منصب پر Ùائز Ûوگئے‘ جب میں اپنی اس علمی وراثت (یعنی اَسلا٠کی علمی ‘ سائنسی اور ÙÙ†ÛŒ کتب ) Ú©Ùˆ یورپ Ú©ÛŒ لائبریریوں میں دیکھتا ÛÙˆÚº ‘ تو میرا جگر Ù¾Ø§Ø±Û Ù¾Ø§Ø±Û ÛوجاتاÛÛ’Û”
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„ آج Ú©Û’ مسلم نوجوان Ú©Ùˆ باور کرانا چاÛتے ÛÛŒÚºÚ©Û ØªÙ…Ûاری آدرش ‘ تمÛارآئیڈیل ‘ تمÛاری خواÛشات اور تمÛاری ترجیØ+ات کا رخ غلط سمت میں Ûے‘ اسی روش پراگر تم گامزن رÛÛ’ تو تمÛیں رÙعت وسرÙرازی Ú©ÛŒ منزل کبھی Ù†Ûیں مل سکتی ‘ اگر اپنے ابا واجداد Ú©ÛŒ علمی وراثت اور دنیا میں مقام٠اÙتخار Ú©Ùˆ پانا ÛÛ’ ‘ تو اپنے آرزوئیں بدلنی ÛÙˆÚº Ú¯ÛŒ ‘ اپنی ترجیØ+ات کا Ù‚Ø¨Ù„Û Ø¯Ø±Ø³Øª کرنا Ûوگا ‘ Ùطرت Ú©Û’ قوانین اَٹل Ûیں اور ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ Ú©Û’ لیے بدلتے Ù†Ûیں Ûیں ‘ بدلنا تمÛیں خود Ûوگا؛ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û ÙˆÛ Ú©Ûتے Ûیں :
تری دعا ÛÛ’ Ú©Û ÛÙˆ تری آرزو پوری
مری دعا ÛÛ’ تری آرزو بدل جائے